Undgå luksusfælden ved at lægge et budget

De folk der ender i luksusfælden, er folk der har mistet overblikket over økonomien. Der har aldrig været struktur på økonomien eller også er den blevet mistet over tid. Det er det helt overordnede problem og fællesnævneren, for at ens økonomi sejler. Det er ikke fordi, at man ikke tjener penge, men man mister overblikket over sine kreditorer og har måske et par få forskellige prioriteringer, men ikke noget som ikke kan ændres. Det er folk, der har mistet overblikket og trænger til at få det genskabt. Det vil vi prøve, at komme ind på, hvordan man kan gøre her.

Læg et budget

Den første hemmelighed, er at lægge et budget. Der skal noteres på et stykke papir eller i et regneark på computeren, samtlige eksisterende udgifter. Der skal laves tolv kolonner, en til hver måned, således at man har alle udgifter registreret også dem der ikke skal betales hver måned. Når man ved, hvad man har af udgifter i alle måneder og dermed også hvad man har af udgifter på årsbasis, så er det til at overskue. Derefter skal man have lavet en budgetkonto, hvor gennemsnittet af alle årets udgifter, indbetales på kontoen hver måned og fra den konto skal udgifter trækkes. Hvad der så er tilbage på ens egen konto, er så til eget forbrug og til at hygge sig for og give gaver osv. Derudover kan det være en god idé at have en buffer til uventede udgifter. Jo flere ting man ejer, jo mere kan gå i stykker. Her menes blandt andet hvis man ejer fast ejendom og en bil, så kan det være ting, hvor der kommer udgifter man ikke havde regnet med, så der kan en buffer være en god idé. Men når du har en konto, hvor du overfører til og der fra denne bliver trukket alle udgifter, så har du overblikket. Derudover skal du have et overblik over de kreditorer du måtte have. Alle og enhver skal noteres med hvad du skylder og hvorledes der afdrages eller hvordan der skal afdrages fremadrettet, så tingene foregår kontinuerligt og du kan opleve en fremgang i de afdrag.

Lad madbudgettet være en del af budgetkontoen

Det er en god idé at fastsætte et månedligt beløb der går til mad. Det kan være penge der flyttes til en tredje konto kaldet madkonto. Pengene flyttes fra budgetkontoen til madkontoen og så er der et budget som man skal holde sig indenfor til mad og øvrig husholdning. Hvis ikke man har systematik i sine daglige indkøb af mad, har det med at tage overhånd. Det er en måde, at holde styr på, at der ikke bliver brugt mere på mad end hvad nødvendigt er. Det er en udgiftspost der let kan tage overhånd, hvis ikke man holder styr på den.

Når dette er klaret, så er man ved at have styr på sine udgifter og det skal så holdes op mod de indtægter man har. Og så må man vurdere om man har råd til at beholde de udgifter man har. Hvis ikke man har det, men heller ikke kan undvære nogle af de eksisterende udgifter, så må man tage et lån. Det kan vise sig, at man ikke har nogle udgifter man kan undvære. Hvis man har nogle måneder hvor man har stort overskud og andre måneder, hvor der er underskud, kan det vise sig at ens økonomi godt kan bære at få en ekstra udgift i form af et mindre lån med en kort løbetid. Der kan være en måned, hvor udgifterne er for store, men hvor man så optager et lån og betaler lånet af i den efterfølgende måned, hvor der er færre udgifter. Du skal ikke være bekymret over, at have en måned, hvor budgetkontoen ikke kan betale de udgifter der måtte være, hvis bare du kan rette op på det senere, så er der ingen problemer. Vi har alle udgifter der forfalder enten pr. kvartal, halve år eller hele år og det betyder, at man skal være opmærksomme på, hvornår de står til betaling. Når du har styr på din økonomi, kan du begynde at øge dit forbrug. Når der er styr på, at kreditorerne får deres penge, så kan du forbruge og skulle du optage et lån, der gave en ekstra kreditor, er det ikke noget der vælter budgettet, når blot du har skabt overblikket over din økonomi. Når først man har overblikket, så ved man, hvad ens økonomi han holde til og især hvad den ikke kan holde til. Her er en god guideline til at skabe overblik, så må du vurdere om der er noget der kan undværes, så udgifterne kan reduceres. 

Hvis du synes, at vi laver gode artikler, skulle du tage og anbefale os til andre eller skrive en kommentar til denne artikel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>